Des que vam començar amb Pla Himàlaia, sempre hem tingut molt clar quin era el tipus d’agència que volíem crear. No volíem créixer molt, el just per ser viables, però seguint controlant el producte i tractant directament amb els clients.
La nostra motivació principal és que ens agrada la feina que fem i, sobretot, ens agrada donar una part de nosaltres als nostres clients. Per tant, la nostra agència està molt impregnada de la nostra manera de fer, de pensar, de viatjar, de tractar amb la gent. I això, a part del tracte directe que tenim amb tu com a viatger, es tradueix sobretot en la cura dels itineraris i la selecció dels guies.
Moltes agències es limiten a un “copy-paste” compulsiu. Trobaràs el mateix itinerari una i una altra vegada i, sovint, els errors o les manques d’actualització es repeteixen indefinidament. En part s’entén, perquè crear un itinerari és una feinada. Com a qualsevol destí turístic, hi ha llocs que són indefugibles. Si aneu a Roma, probablement anireu al Coliseu; a París, a la Torre Eiffel i a Kathmandu, a Bouddha. Aquests espais s’han guanyat el reconeixement com a destí ineludible per mèrits propis, tampoc cal defugir-los. És en la manera en com s’organitza el viatge o la visita quan un hi posa la seva part personal i la seva feina. Per exemple, la nostra visita als llocs més destacats de Kathmandu no és simplement una acumulació de les visites en un temps rècord una darrera l’altra. Hem mirat de donar-li un sentit lògic i una aproximació una mica diferent. No és el mateix visitar Pashupatinath a les 12 del migdia que fer-ho a l’alba o al capvespre. No és el mateix poder experimentar l’entorn de Swayambhunath i descobrir petits indrets amb calma que haver de córrer per acomplir un horari i visitar només l’stupa principal.
Però encara més. Quina és la ciutat real? Com és el país real? Aquesta és una pregunta i un anhel de molts viatgers. La resposta és senzilla i difícil alhora, ja que un país, una ciutat, és una amalgama de molts països en un, de moltes ciutats en una. De moltes realitats diferents. És per això que les agències que tractem els nostres itineraris amb tota la nostra cura, busquem alternatives i opcions que completin una visió de les “realitats” de cada destí. En el nostre cas, tot i que les nostres visites ja tenen un caràcter “especial”, també tenim visites alternatives, com poden ser una ruta diferent per Kathmandu, la possibilitat de conversar amb un ex-gurkha a Pokhara, o petites rutes de senderisme accessibles. Naturalment no som els únics. Mireu per exemple com tracten el seu producte els amics de “en Roma” , una agència amb rutes molt personals per la ciutat eterna, tractades amb cura i on, per exemple, pots trobar informació d’itineraris de senderisme al voltant de la ciutat, o rutes per “les altres Romes” que t’acostaran a una realitat diferent i complementaria, més enllà dels seus innombrables edificis i monuments interessantíssims.
Però tota aquesta feinada de crear itineraris es perdria si després no trobem els i les guies que entenguin la nostra filosofia. A cap i a la fi, és el/la guia el que estarà en contacte amb tu, que ets el viatger, i és la nostra finestra més important. No és una feina fàcil. Es tracta de trobar un mirall de nosaltres mateixos, aquells i aquelles guies que els encanta la seva feina, no aquells per als quals no és més que una feina més. Aquells que, a més, aporten la seva pròpia personalitat a la ruta, que estan amatents als interessos del viatger, que miren de resoldre els seus dubtes i preguntes. En el nostre cas, és una feina força intensa i, per sort, comptem amb un grup de guies que entenen la manera en com volem expressar-nos i que cada viatge sigui especial i únic perquè cada viatger ho és. Com també cada guia és diferent i cada un d’ells aporta la seva manera de ser i el millor d’ell mateix a cada viatge. En això tampoc som únics, a Catalunya hi ha l’agència de rutes per la muntanya “Guies de Montserrat” (no es limiten només a Montserrat), una petita agència de guies de muntanya que creen els seus propis itineraris, buscant altres maneres d’aproximar-se a la muntanya i on, com dèiem abans, tindràs l’opció de descobrir altres realitats.
Però per a tot això encara falta un factor més, i aquest factor ets tu, viatger o viatgera. I és que mirar de descobrir altres visions, de sortir del ramat, d’atrevir-se a noves coses implica una mica de feina per la vostra part. Implica explorar, qüestionar-se i tenir, no només els ulls, sinó també el cor, oberts de bat a bat per absorbir totes les realitats.
T’hi animes?